Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Main Menu

header-bg

ماه مبارک رمضان و چند نکته 


مقابله با تشنگی

1- نوشیدن حجم زیادی از آب، نزدیک به اذان صبح، کمکی به رفع تشنگی طی روزه داری نمیکند و فقط باعث تردد مکرر شما بین رختخواب و دستشویی از سحر تا صبح خواهد شد. نوشیدن آب مورد نیاز باید تدریجی و در فاصله افطار تا سحر باشد.

2- برخی خوراکیهای آبدار مثل سالاد (خیار، گوجه فرنگی و کاهو البته بدون سس) بیشتر به حفظ آب بدن در طول روز کمک می کنند. دانه های لعابی (مثل تخم شربتی) هم خاصیت جذب آب دارند و به تدریج آب جذب شده را در بدن آزاد می کنند.

3- قطعاً هنگام افطار تشنه هستید اما به هیچ وجه با معده خالی نوشیدنیهای سرد ننوشید و از مایعات گرم (آن هم جرعه جرعه) استفاده کنید.

4- برای رفع نیاز بدن علاوه بر آب می توانید از میوه یا آب میوه طبیعی استفاده کنید ولی بدانید که برخی مایعات (مثل نوشابه ها یا چای پررنگ) آب بیشتری از بدن شما دفع می کنند.

5- رفت و آمدهای غیرضروری در هوای گرم را انجام ندهید و موارد ضروری را هم درصورت امکان در خنکی اول صبح یا غروب انجام دهید. برنامه فعالیت بدنی خود را هم تعدیل کنید.

 

مقابله با گرسنگی

1- در شبهای کوتاه این روزها استفاده از سه وعده غذایی افطار، شام و سحری منطقی نیست. وعده شام را حذف کنید تا برای خوردن سحری اشتها داشته باشید.

2- اگر شبها زودتر از معمول بخوابید و افطار هم پرخوری نکرده باشید برای حذف وعده سحری وسوسه نمی شوید. وعده سحری باید مقوی اما کم چرب و کم نمک باشد تا تشنه نشوید.

3- خوردن مقدار متعارفی خوراکیهای شیرین در وعده افطار قابل قبول است اما مصرف قندهای ساده (مثل کیک و شیرینی) در وعده سحری شما را در طول روز بیشتر گرسنه می کند.

 

کنار آمدن با بیماریهای مزمن

1- قبل از شروع ماه مبارک در مورد امکان و شرایط روزه داری و نیز تنظیم دوز داروهای مصرفی درصورت روزه داری با پزشک خود مشورت کنید.

2- به هیچ وجه سرخود مقدار و نحوه مصرف داروها را تغییر ندهید.

3- درخصوص روزه داری در شرایط خاص (بارداری و شیردهی، بیماران قلبی، تنفسی و چشمی) مقاله ای در شماره سوم پیک سلامت کارکنان (بهار و تابستان 90) هم به چاپ رسیده است که می توانید از همین سایت دانلود و یا نسخه ای از آن را از واحدپزشکی دریافت کرده و مطالعه کنید.