Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Main Menu

header-bg

چند نکته ویتامینی

1- تاکنون حدود 40 نوع ویتامین شناخته شده اما همه آنها را می توان به دو دسته محلول در آب (ث، گروه ب) و محلول در چربی (آ، د، کا، ئی) تقسیم کرد

2-ویتامینهای محلول در چربی عمدتاً در مواد غذایی چرب مثل مغزها، لبنیات و... یافت میشوند و بهتر است مکملهای دارویی آنها هم با غذاهای چرب مصرف شوند. این گروه از ویتامینها در بدن ذخیره می شوند و درصورت مصرف بیش از نیاز بدن منجر به عارضه و مسمومیت خواهند شد.

3- ویتامینهای محلول در آب اغلب در میوه ها و سبزیجات وجود دارند، معمولاً ناپایدارند و در اثر نور، حرارت و ... از بین می روند. به همین دلیل است که توصیه می شود میوه ها و سبزی ها را خام و تازه مصرف کنید.

4- اگر سالم بوده، تغذیه صحیحی داشته باشید معمولاً نیاز به مصرف مکمّلهای ویتامینی نخواهید داشت. اما نیاز به ویتامینها در برخی افراد افزایش می یابد. مثلاً:

  • اگر داروهایی مثل قرصهای ضدبارداری یا ضدتشنج مصرف می کنید نیاز بیشتری به برخی ویتامینهای گروه ب خواهید داشت.
  • اگر سیگار می کشید بدن شما به ویتامین ث بیشتری نیاز دارد
  • اگر گیاهخوار هستید باید ویتامین د و ب12 خود را به طریق دارویی تامین کنید
  • اگر باردار هستید یا فرزند خود را شیر می دهید نیاز شما به اغلب ویتامینها بخصوص ئی، ب2، ب9 (اسیدفولیک) و ث افزایش می یابد

5- در هرصورت قبل از استفاده از مکمّلهای ویتامینی با پزشک مشورت کنید