چند نکته ویتامینی

چند نکته ویتامینی

۱- تاکنون حدود ۴۰ نوع ویتامین شناخته شده اما همه آنها را می توان به دو دسته محلول در آب (ث، گروه ب) و محلول در چربی (آ، د، کا، ئی) تقسیم کرد

۲-ویتامینهای محلول در چربی عمدتاً در مواد غذایی چرب مثل مغزها، لبنیات و… یافت میشوند و بهتر است مکملهای دارویی آنها هم با غذاهای چرب مصرف شوند. این گروه از ویتامینها در بدن ذخیره می شوند و درصورت مصرف بیش از نیاز بدن منجر به عارضه و مسمومیت خواهند شد.

۳- ویتامینهای محلول در آب اغلب در میوه ها و سبزیجات وجود دارند، معمولاً ناپایدارند و در اثر نور، حرارت و … از بین می روند. به همین دلیل است که توصیه می شود میوه ها و سبزی ها را خام و تازه مصرف کنید.

۴- اگر سالم بوده، تغذیه صحیحی داشته باشید معمولاً نیاز به مصرف مکمّلهای ویتامینی نخواهید داشت. اما نیاز به ویتامینها در برخی افراد افزایش می یابد. مثلاً:

  • اگر داروهایی مثل قرصهای ضدبارداری یا ضدتشنج مصرف می کنید نیاز بیشتری به برخی ویتامینهای گروه ب خواهید داشت.
  • اگر سیگار می کشید بدن شما به ویتامین ث بیشتری نیاز دارد
  • اگر گیاهخوار هستید باید ویتامین د و ب۱۲ خود را به طریق دارویی تامین کنید
  • اگر باردار هستید یا فرزند خود را شیر می دهید نیاز شما به اغلب ویتامینها بخصوص ئی، ب۲، ب۹ (اسیدفولیک) و ث افزایش می یابد

۵- در هرصورت قبل از استفاده از مکمّلهای ویتامینی با پزشک مشورت کنید

چند نکته ویتامینی
Scroll to top